This page is hosted for free by cba.pl, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 5.83 PLN.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Archiwa

Kalendarz

Lipiec 2019
P W Ś C P S N
« Maj    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Linki do stron

zdolni_z_pomorza1

 

 

 

 

ug-logo-480x285

 

 

 

 

of

 

 

 

pg1

 

 

 

Strona szkoły

Fizyka w LO1

Ogólne zasady uczenia się fizyki

1. Systematyczność.
Można w krótkim czasie nauczyć się dużej ilości danych liczbowych, dat, słówek, nazwisk i terminów, ale nikomu jeszcze się nie udało w pośpiechu zrozumieć porządnie nawet jednej teorii fizycznej.

2. Sens
Dlaczego często uczniowie przychodzą na klasówki mając wzory „wykute na blachę”, a później nie potrafią rozwiązać najprostszego zadania?
Przyczyna takiego stanu rzeczy jest najczęściej jedna: wzory zostały tylko zapamiętane, a więc przyswojone bez znajomości zakresu ich stosowalności, bez głębszego zrozumienia znaczenia użytych symboli i często bez przećwiczenia. Aby osiągnąć sukces przy uczeniu się fizyki trzeba stosować się do podstawowej zasady dydaktycznej „działać – zrozumieć”

3. Wyobraźnia
Bardzo ważną rzeczą przy uczeniu się fizyki jest analizowanie rysunków, wzorów, schematów. Dzięki nim w umyśle tworzą się wyobrażenia zjawisk fizycznych. Słowa (formułki, definicje) nie są w fizyce najważniejsze – to tylko narzędzie przekazywania prawdy o świecie. Ważniejszy od formułek jest obraz zjawiska, jaki powstanie w umyśle.

Co to znaczy „rozwiązać zadanie”?
W każdym zadaniu postawieni zostajemy przed koniecznością podania pełnej, wyczerpującej i jednoznacznej odpowiedzi na pytanie zawarte w tym zadaniu.
Za wyjątkiem testów, należy podać nie tylko odpowiedź na określone pytanie, lecz również
przedstawić pełne rozwiązanie. Oznacza to, że nawet dobra odpowiedź, jeżeli nie jest
poparta prowadzącym do niej rozumowaniem, traktowana jest jako zadanie
nierozwiązane.Liczy się jeszcze jakość rozwiązania. Najczęściej lepsze rozwiązanie jest rozwiązaniem:
a) zawierającym mniejszą ilość błędów, jest jasne, ścisłe, wyczerpujące.
b) dokładniej, bardziej przekonywująco, lepiej wytłumaczonym

Co składa się na kompletnie rozwiązane zadanie?
1. Przedstawienie treści zadania – może być w postaci zapisu „dane – szukane” + rysunek i komentarz dotyczący charakteru zjawisk – np. „ruch jest jednostajnie przyspieszony”, „mamy do czynienia ze spadkiem swobodnym” itp. Czasami wystarcza sam rysunek, niekiedy dobrze jest wypisać treść zadania.
2. Rysunek pomocniczy jest szczególnie istotny w przypadku zadań dotyczących ruchu, czy zawierających elementy rachunku wektorowego.
3. Przekształcenia wzorów – ich szczegółowość określa nauczyciel; niekiedy część z nich może być robiona w pamięci.
4. Objaśnienia do przekształceń – np. „korzystam z definicji przyspieszenia…”
5. Wzór – wynik końcowy.
6. Rachunek jednostek dokonywany w trakcie rozwiązywania zadania.
7. Wynik liczbowy (niekiedy nie jest on wymagany)
8. Dyskusja wyniku – w przypadku zadań coś „wyjaśniających”.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

76 − = 71